Trender

Under de senaste tio åren har man kunnat iaktta två tydliga trender i den japanska sakekulturen.

Dels ökar antalet sakemärken med utpräglat lätt och torr smak. Dels ökar antalet extremt välbryggda (och dyra) sake av ginjo och daiginjo-kvalitet.

Välbryggda daiginjo har oftast en utpräglat ren, elegant, inte sällan vinös smak med stor komplexitet. Daiginjo görs alltid av det bästa riset (Yamada Nishiki) som poleras så att maximalt 50 %, oftast mindre, av riskornet återstår. Bryggmomenten för daiginjo utförs sedan för hand, även på i övrigt automatiserade bryggerier. Omkring 30 % av alla alkoholdrycker som dricks i Japan är sake. 60 % är öl, övriga 10 % är sprit och vin.

En stor del av den sprit som dricks är shochu, destillat av sötpotatis, korn, majs eller ris. En av de andra stora trenderna är intresset för vin, framförallt Franska och Italienska.

Powered by fakta